Fantastisk Interview færdigheder

Gå til en jobsamtale kan være en rystende oplevelse. Årsagerne er mangeartede: en jobansøger muligvis ikke de nødvendige relevante erhvervserfaring eller kan være bekymret over den manglende evne til at besvare vanskelige spørgsmål. Selv pres for at skulle en opgave hen til bekoste leveomkostninger kan forårsage en jobansøger “fryser” eller går følelsesløse med angst under interviewet.
At være passende klædt, og godt er strigles en konkret must. Punktlighed er også et vigtigt kriterium. Her er nogle flere tips til at gøre dit job interview en afslappende og effektiv oplevelse.
Tale tydeligt:
Interviewet vil være nytteløst, hvis intervieweren ikke kan forstå, hvad du taler om. Således hvis du er nervøs, tage en dyb indånding og fokusere på interview spørgsmål. Må ikke haste igennem dit svar eller gøre ukvalificerede udtalelser. De fleste interviewere tage ned svar, bare i tilfælde af en gruppe af jobansøgere er shortlistede.
Bringe dokumentation:
Husk at medbringe dokumentation, som du medtog i dit første CV. Dette kan være et brev af ros, ECA præstation eller endda kladden af en oversøisk ekskursion. Disse dokumenter kan supplere dine stærke sider og give et positivt indtryk at intervieweren at du kan give iboende fordele til arbejdspladsen.
Ikke modbevise den interviewerens spørgsmål:
Det er uhøfligt at modbevise den interviewerens spørgsmål. Her er en sag i punkt: intervieweren spørger du om dine resultater i skolen ECA og curt svaret er, at oplysninger kan findes i dit CV. Intervieweren kan have til hensigt at leje dig og ønskede at uddybe mere på dine andre resultater for at bekræfte, at hans beslutning er sund.
Give konsekvente svar:
Ved besvarelsen af jobsamtalen spørgsmål, skal du huske at være konsekvente. Gør ikke udokumenterede udtalelser, fordi du vil have en stor chance for at synge til en anden melodi i en anden relaterede interview spørgsmål. Dette kan afspejle, at du ikke er alvorligt med at få job, som ikke må være din hensigt.
Tror “Holdspiller”:
Ikke får alt for fanget med dine resultater og glem at du arbejder i et team. Begrebet “holdspiller” er vigtigt. Dermed skal dine styrker være relevante for at hjælpe din afdeling excel i hvad det har set til at opnå.
Vis, at du har forsket om virksomheden:
Du skal gøre nogle groundwork før din samtale. Det er vigtigt, at du finder ud af om dit job specifikationer og industri konkurrenter. Dette vil sætte dig i en god position når du bliver spurgt om hvordan dine stærke sider kan gavne organisation og afdeling.
Betydningen af opkvalificering:
Under interviewet, bør du også formidle det budskab, at opkvalificering er vigtige for dig. Dette giver intervieweren positive indtryk at du hele tiden vil forbedre dig selv, som vil yde direkte belønninger til din organisation. Intervieweren er på den anden side også mindet om din forventning om hans organisation.
Din løn forventninger:
Under interviewet, kan du blive spurgt om din løn forventninger. Det er god praksis ikke at afsløre en figur men give et sortiment. Du kan retfærdiggøre ved at sige, at du er villig til at acceptere den lavere ende af din løn forventning, hvis der er andre frynsegoder eller uddannelsesprogram.
Bede om en afklaring om nødvendigt:
Føle ikke flove over at bede om en afklaring, hvis du ikke forstår den interviewerens spørgsmål. Du kan høfligt bede ham om at re sætning spørgsmålet. Dette er meget bedre end at give et forkert svar. Det viser også, at du har initiativ.
Tak til Interviewer:
Uanset hvordan interviewet viser, Husk at takke intervieweren for at give dig mulighed for interview. Det tager ikke alt for meget arbejde at være høflig. Hvem ved? Din stier kan mødes igen.